kaštanové koláče


kaštanový koláč a čoko-kaštanový koláč


Už nějaký pátek je mi přes 30 a ještě jsem nezjistila jak chutnají jedlé kaštany. Na podzim, kdy mají sezonu sklizně, jsem se rozhodla, ze je nejlepší a nejvyšší čas to napravit. Tak jsem si našla recept s rozpočtem pro 4 lidi. Dávku těsta jsem upravila pro 6 lidí... a vyšel mi z toho obrovský kotel tak pro 20 lidí! :-D Naštěstí jsem vyjímečně suroviny nemíchala hned dohromady, ale odměřila zvlášť každou do své nádoby (jako to dělají zkušení kuchaři). Nakonec jsem udělala z původních surovin na jeden koláč hned dva různé a na třetí mi ještě zbylo...ale to budu dělat až po víkendu.

Hned na začátku pečení jsem zjistila, že čerstvé jedlé kaštany v mém jídelníčku budou jen vyjímečně! Strašně zdlouhavá a složitá úprava kaštanů mě dost odrazuje. Prva upéct, pak uvařit a pak zase upéct! Je to strašná otrava a ztráta času je louskat, když si můžu v obchodě koupit plechovku hotového pyré. No, ale už se vidím jak ochutnám pyré z plechovky a bude nedobré a ještě ráda budu louskat, aby výsledný koláč byl fakt dobrý. :-D  


kaštany po lyonsku

Tak tenhle recept jsem zvolila jako výchozí - údajně rozpočet pro 4 lidi (nejspíš nějaké hodně hladové Otesánky).https://www.receptyonline.cz/recept/jidlo/kastany-po-lyonsku/
Takže uvádím jen půlku a ta pro 6 lidí bohatě stačí.



ingredience na dortovou formu o průměru 16 cm:
350 g kaštanů (syrových se slupkou)
75 g cukru krupice
45 g rozpuštěného másla
2 vajíčka - žloutky a bílky zvlášť
1 panák Rumu
1/2 lusku vanilky
hřebíček
špetka soli

postup:
Nejdřív si udělej kaštanové pyré - na vypouklé straně nařízni kaštany do kříže, dej na plech, podlej vodou a nech péct tak 20-25 minut na 175 °C. Pak vytáhni, nech trochu vychladnout a oloupej tvrdou aj měkkou slupku. Oloupané kaštany dej do hrnce, přihoď hřebíček a špetku soli, podlej vodou a nech vařit dokud nezměknou - zabere to tak 45 minut. Uvařené kaštany rozmixuj nebo projeď přes sítko. A nejhorší část je hotová.
V míse smíchej kaštanové pyré, cukr, máslo, žloutky, Rum a semínka vanilky. Nakonec přidej sníh z bílků a zlehka ho vmíchej do těsta. Směs nalij do vymazané a moukou vysypané formy a peč na 175°C asi 40 minut. Pak vytáhni, nechej vychladnout. Podle návodu v originálním receptu je dobré podávat s kopcem šlehačky. Já podávala s čokoládou, ale hodně to zastře tu zvláštní kaštanouvou chuť, kvůli které jsem se tak nadřela. Šlehačka je prostě k tomu fakt nejlepší.







čoko-kaštanový koláč


U prvního receptu jsem si na začátku říkala, že mi tam chybí čokoláda. Zbylo mi hafo kaštanového pyré, tak jsem upekla ještě jeden koláč a tentokrát s čokoládou. Recept je vdpodstatě stejný, jen navíc s čokoládou.
https://chewtown.com/2013/04/chestnut-meal-chestnut-chocolate-cake-gf/
Ale upřímně... bez čokolády je koláč lepší - krásně vynikne kaštanová chuť a není to jen taková trochu jiná čokobuchta (sice krásně vláčná a šťavnatá, ale přesto trochu o ničem). Když už si dáš tu práci s kaštanama, tak ať jsou tam pořádně cítit!



ingredience na dortovou formu velikosti 23 cm:

100 g čokolády alespoň s 50% kakaa
3/4 hrnku kaštanového pyré
50 g krupicového cukru

50 g roztopeného másla
3 vajíčka (bílky a žloutky zvlášť)
špetka soli

postup:
Roztop čokoládu a máslo. V míse smíchej kaštanové pyré, cukr, žloutky a čoko-máslovou směs. Nakonec do toho zlehka přimíchej sníh z bílků. Těsto najel do vymazané a moukou vysypané formy a peč na 175 °C asi 35-40 minut. Nech vychladnout a servíruj s pořádným kopcem šlehačky.


Přeju dobrou chuť!

Iwet



Komentáře

Oblíbené příspěvky