jogurtový (něco jako) cheesecake

jogurtový (něco jako) cheesecake

Vlastně nevím jak to přesně pojmenovat. Protože cheesecake v pravém slova smyslu to není - nejde tam žádný cream cheese. A pokud by tenhle recept četl nějaký terminologický puritán, tak by mi mohl napsat, že jsu uplně mimo (a měl by asi pravdu). Takže nevím co to přesně je, ale je to dobré. Dokonce tak dobré, že Tom to zařadil do "TOP 3" věcí, které jsem zatím upekla!
Na tuhle dobrůtku jsem narazila v Turnově - je tam skvělá kavárna Panorama. Kávu sice nepiju, ale dortíky jsem vyzkoušela všechny, co měli právě v nabídce (7 různých kousků) a musím říct, že jsem si pochutnala! Nejvíc mě uchvátil jejich jogurtový cheesecake. Prý jejich makový koláč je ještě lepší - říkal šéf kavárny (a ten tomu stopro rozumí). Tak snad někdy na makáče budu mít štěstí a ochutnám ho. :-)
A příště už budu taky vědět, že do restaurace na náměstí nemám chodit na oběd. Rači za roh vedle Pošty - tam je bistro Pukú a je naprosto fantastické! Ne, neplatí mi za reklamu. :-)




Ptala jsem se šéfa kavárny Panorama na recept čízu, ale neprozradil. Tak jsem se snažila něco trochu podobného vygooglit.

zdroj inspirace:
https://www.albert.cz/recepty/jogurtovy-cheesecake


ingredience na průměr formy 19 cm:

korpus: 250 g máslových sušenek
        100 g roztopeného másla
náplň: 250 g mascarpone
       50 g moučkového cukru (přidej si podle chuti)
       350 g bílého jogurtu* (dala jsem Selský Holandia jogurt)
       1 lžička vanilkového extraktu
       8 g želatiny v prášku (nebo 5 plátků želatiny DrOetker)
       40 g vody
poleva: 200 g mraženého ovoce (dala jsem mix malin, ostružin, rybízu, jahod, borůvek)
        30 g cukru (víc nebo míň - dej si kolik chceš)
        1,5 plátku želatiny
* Výběr jogurtu je docela zásadní věc. Zkoušela jsem různě tučné jogurty různých značek. Nejlíp mi vyšel Selkský Holandia. Když jsem dala tučný 10% řecký jogurt, tak už chuť nebyla taková lehká jogurtová, ale spíš krémová, hutná a smetanová.
Jo a pokud nemáš nějaký kvalitní
vanilkový extrakt, tak určitě nenahrazuj vanilínovm cukrem! Fuj! Místo toho použij semínka z 1/2 vanilkového lusku. Rozdíl mezi vanilkou a vanilínem je obrovský!

postup:
korpus:
Sušenky rozdrť nebo rozmixuj na konzistenci písku (hrubý štěrk aj opačný extrém jemný prach jsou špatně) a vmíchej do toho roztopené a zchladlé máslo. Sušenkové "těsto" nasyp do formy vystlané pečícím papírem (dno aj boky). Těsto pořádně namačkej na dno a vytvoř aj okraje asi tak 3-4 cm vysoké. Korpus dej do ledničky chladit tak na hoďku až dvě (pokud nenecháš korpus dostatečně vychladit a hned na to naleješ náplň, tak se spodek korpusu rozblemcá - nasákne tekutinu a bude z toho břečka). Pokud spěcháš, tak dej korpus zchladnout do mrazáku.
náplň: Nachystej si všechny suroviny na stůl v dostatečném předstihu, aby se ohřály na pokojovou teplotu (zabere to 1-2 hoďky). Pak se nebudou dělat hrudky a náplň nebude mít tendenci se zgrcnout. Jako první dej do hrnečku práškovou želatinu, zalej to vodou a nechej nabobtnat - želatina postupně vsákne všechnu vodu.
Pak ve větší míse rozmíchej mascarpone s cukrem a vanilkou. Až pak přidej jogurt a zase to promíchej.
Želatinu dej roztopit na 10 sekund do mikrovlnky. Nesmíš ju ale uvařit, jinak by ztratila svou superschopnost tuhnout. Do roztopené želatiny přidávej po lžičkách krém a vždycky pořádně promíchej - dej tak 5-8 lžic a pak obsah hrnečku vylej do mísy se zbytkem krému. Můžeš to promíchat, nebo ještě líp prošlehat mixérem. Hotovou náplň nalej do vychlazeného ztuhlého korpusu a vrať do ledničky zase tuhnout tak na 6 hodin .
poleva: Mezitím co tuhne náplň si uvař ovocnou polevu. Nejdřív si nechej v hrníčku nabobtnat plátkovou želatinu ve studené vodě. Zmražené ovoce dej do hrnce a nechej projít varem, aby změklo a propasíruj ho. Pak přidej cukr a nabobtnanou želatinu. Promíchej a nechej zchladnout na pokojovou teplotu. Teprve pak můžeš vylít na náplň. Nechej v ledničce celý číz "zrát" alespoň přes noc (mně připadá nejlepší až po 48 hodinách strávených v ledničce).







Komentáře

Oblíbené příspěvky