malinovo-čokoládové tartaletky


malinovo-čokoládové tartaletky

V pátek jsme byli u kamarádů  na večeři. Oni vařili a my jsme přinesli koláč.
Abysme se jim trefili do vkusu, muselo to být malinové, jahodové, meruňkové nebo višňové. No a já zrovna měla chuť na kakaové sušenky, co jsem pekla ve čtvrtek. Tak jsem zkombinovala sušenkové těsto s kyselou malinovou náplní a nahoru kopec sladkého krému s bílou čokoláou. Výsledek stál podle mě za to! Takže tady je recept.



ingredience na koláč o průměru  20 cm:
těsto: 170 g hladké mouky
       80 g studeného másla nakrájeného na kostičky
       50 g cukru moučka
       15 g kakaa

       1 žloutek
       špetka soli

malinová náplň: 200 g mražených malin
                50 g cukru

                2 lžíce citronové šťávy
                2 a 1/2 plátku želatiny
                100 ml studené vody
čokoládový krém: 150 g bílé čokolády
                 50 g smetany
                 250 g mascarpone

postup:
těsto:
Mouku, kakao, cukr, sůl a kostičky másla zpracuj na drobenku. Pracuj rychle, ať se máslo moc nezahřeje. Do drobenky zamíchej vejce a vznikne krásně hladké těsto. To nech půl hoďky nebo klidně přes noc odpočívat v ledničce. Těsto rozválej na tloušťku 3-4 mm a přenes do formy na tart (formu vymaž sádlem nebo máslem). Urovnej těsto, dno propíchej vidličkou, vystel pečícím papírem a zatiž fazolema. Dej do trouby rozpálené na 170°C na 10 min, pak vyndej fazole a pečící papír ze dna a nech dopéct dalších 10 minut. Pak vytáhni upečený tart a nech vychladnout na mřížce.
⬇ nakonci receptu jsou vychytávky ⬇
malinová náplň: Plátky želatiny zalij studenou vodou a nech nabobtnat. Zmražené maliny dej do hrnce spolu s citrošťávou a cukrem a přiveď k varu. Stáhni je z plotny a nech je trošku zchladnout (maliny by měly být horké, ale ne vařící). Z želatiny vymačkej přebytečnou vodu. Do malin dej želatinu a dobře rozmíchej, aby se rozpustila. Nechej uplně vychladnout.
čokoládové mascarpone: Ohřej smetanu a přihoď do ní rozlámanou čokoládu. Chvíli to nech stát a pak rozmíchej do hladka, aby nezůstaly hrudky čokolády. Nakonec zamíchej mascarpone.


kompletace:
Na předpečený korpus  nalij malinovou náplň  a nechej v ledničce ztuhnout. Na maliny rozetři čokoládový krém a vršek ozdob čerstvými malinami. A je hotovo! Zbytek je už na ledničce - koláč v ní musí pár hodin "zrát" - zchladnout a pořádně ztuhnout.


Přeju dobrou chuť!

Ivet

⬇ novinky a vychytávky v mojí kuchyni ⬇
Tentokrát jsem dělala těsto trochu jinak než obvykle. Byla jsem zvědavá jak se s ním bude pracovat, jestli bude chutnat jinak nebo jestli půjde dát do formy líp.
Jednoduše jsem všechny ingredience najednou smíchala v robotu. Vzniklo hladké těsto, stejně jako obvykle.
Normálně bych těsto dala do sáčku a na pár hodin odpočinout do ledničky a teprve pak bych ho dál zpracovávala. Tentokrát jsem ho nejprve strčila mezi dva pečící papíry, vyválela ho na potřebnou velikost a tloušťku a teprve pak ho dala do ledničky. To je taková pohoda válet mezi pečícím papírem!!! Neudělá to nepořádek - nemusím pak umývat hromadu nádobí, nemusím nic podsypávat a nic se nelepí, můžu klidně 100x měnit tvar a tloušťku těsta aniž bych těsto znehodnotila moukou z podsypávání... má to spoustu výhod, takže příště už jen s pečícím papírem!
A ještě jednu vychytávku jsem odzkoušela - abych měla těsto všude vyválené přesně na potřebnou tloušťku, tak jsem si vedle těsta položila 0,4 cm tlusté a 50 cm dlouhé tyčky. Pak už jsem jen válela a nestarala se jesti jsou okraje tenké a prostředek moc tlustý. Tyčky vedle těsta nepustily váleček níž než přesně 0,4 cm. Jasně, tohle není novinka - Tescoma a jiné firmy vyrábí váleček s možností nastavit výšku těsta už snad 100 let. Ale pro mě je to novinka. A fakt skvělá!
http://www.tescoma.cz/peceni/naradi-a-pomucky-na-peceni/delicia/630184-valecek-s-nastavitelnou-vyskou-delicia-50-cm

Další nová věc, kterou jsem vyzkoušela, byl ráfek (forma na koláč, ale chybí dno). Strašně moc se mi líbí minimalistický hladký rovný okraj koláče bez vlnek. Ale trochu mě děsilo to, že nemá dno. Nakonec jsem zjisitla, že se s ráfkem pracuje dobře. Uplně stejně dobře jako s formou s odnímatelným dnem - u obou si musím dávat bacha na to, že nesmím brát formu za spodek, ale za boky. Jinak se dno provalí a celá práce je v háji.
https://www.meilleurduchef.com/en/shop/baking-pastry/rings-frames/tart-rings.html

A poslední věc(pro tentokrát), kterou jsem si pořídila jsou keramické fazole na zatížení těsta, aby se vevyboulilo. Měla jsem velkou spotřebu fazolí, které jsem po použití vyhazovala. Přišlo mi to jako strašné plýtvání surovinami. Tyhle keramické fazole se dají používat opakovaně, takže už žádné zbytečné vyhazování jídla! (půl kilová pixla vyjde tak akorát na koláč o velikosti 25 cm)
https://www.bonami.cz/p/keramicke-fazole-na-peceni-kitchen-craft
 




takhle to dopadne, když je naše malá zvědavka v blízkosti něčeho nového... všecno musí dát do pusy






Komentáře

Oblíbené příspěvky