linecká dorta


linecká dorta

Sachr dort mě svou chutí nadchl, tak jsem si řekla, že vyzkouším ještě nějaké recepty z Rakouské kuchyně.
Linecké cukroví na Vánoce peče asi skoro každý, ale Lineckou dortu každý nezná. Ani já ne. Tak jsem se do ní pustila. K mému překvapení byla uplně jiná jak linecké cukroví.
Ještě na začátek, než se pustíš do pečení, tak si můžeš vybrat z několika verzí - s lískovýma ořechama, mandlema nebo mix půl na půl. Já si vybrala mandle, protože jsem byla líná loupat lískáče. Ale lískáče jsou podle mně v koláči mnohem lepší.
A další věc, kterou si můžeš vybrat je marmeláda - klasicky se koláč peče s rybízovou. Já jsem dostala od Marti meruňkovo-rybízovou, tak jsem ju použila a musím říct, že je moc dobrá. Vlastně, byla dobrá. Zbytek co už se nevešel na koláč jsem snědla s máslem a chlebem jen tak. Tak díky, Marti! :-)



recept jsem převzala z:
https://www.austria.info/uk/things-to-do/food-and-drink/favourite-austrian-recipes/linzer-torte
ingredience na koláčovou formu velikosti 28 cm:

těsto: 200 g hladké mouky
       200 g studeného másla
       120 g mletých mandlí nebo lískových ořechů
       80 g moučkového cukru
       1 velké vajíčko
       špetka soli
       špetka prdopeče

       koření - 1/2 lžičky skořice, 4 mleté hřebíčky,
              kůra z 1 bio citronu, 1 lžička vanilkového extraktu

na dokončení: žloutek na potření
              200-250 ml rybízovo - meruňkové marmelády
              sekané mandle nebo plátky mandlí

postup
:
- smíchej mouku a máslo na takovou sušší drobenku (máslo se nesmí roztopit)
- přidej všechny ostatní ingredience na těsto a míchej jen do té doby, než se spojí
- těsto zabal do fólie a ulož do ledničky aspoň na hoďku
- těsto si rozděl na 2 části - z té větší vyválej placku tlustou 3-4 mm a přenes do vymazané formy na koláč, placku pěkně urovnej a přečnívající okraje odřež
- na dno rovnoměrně natři marmeládu
- ze zbytku těsta vyválej placku a nařež ji na proužky 2 - 2,5 cm široké - z nich vytvoř ozdobnou mřížku a okraj koláče
- mřížku a okraje koláče natři žloutkem rozmíchaným s troškou smetany
- okraje koláče posyp plátky mandlí
- peč na 180°C asi 50 - 60 minut

- nechej vychladnout pak zabal do potravinové fólie a nechej aspoň den odpočívat v chladu aby se koláč naležel a změkl

originál: 250 hladké mouky
          250 g másla
          125 g cukru moučka
          150 g mletých lískáčů nebo mandlí
          1 vajíčko plus 1 žloutek

          špetka soli
          koření - velká špetka skořice, špetka hřebíčku, citrokůra
          oplatky
          rybízový džem
          mandlové lupínky
          vajíčko na potření

Přeju dobrou chuť!

 Iwet







Komentáře

Oblíbené příspěvky