Bratislavské rožky


Bratislavské rožky

Hnedka na začátek, než mě někdo zdrbe za to, že "Takhle predsa nevyzerajú Bratislavské orechové rožky!" ... tak sorry jako, originální tvar se mi moc nepovedl. 
... Pretože orechové rožky musia byť predsa v tvare písmena C a makové sú v tvare podkovičky. Že áno? A taky musia mať na povrchu typické mramorovanie. No, možno na budúce sa mi ten tvar zadarí. :-)
 
Minulý rok jsem zvažovala, jestli prva upéct Svatomartinské rohlíčky kynuté nebo nekynuté anebo Bratislavské rožky. Vyhrály Svatomartinské nekynuté. Letos jsem zkusila Svatomartinské kynuté a ještě mi zbývaly Bratislavské rožky (mezitím jsem našla další dva typy na rohlíčky, takže jsu přesně tam kde jsem byla - mám zase co zkoušet). 

Na blogu Kuchařka pro dceru v článku "Velikonoční mazanec" jsem našla zajímavý typ na zpracování kynutého těsta - prva udělat drobenku z mouky, cukru a másla a pak přidat nastartovaný kvásek a zbytek ingrediencí. Drobenku v tomto podání jsem ještě nezkoušela a byla jsem zvědavá co z toho vyleze a jak se bude chovat hotové těsto.
Žádný skandální extrém. Nenadchlo ani nezklamalo. Těsto se chovalo celkem normálně, nebyl problém se zpracováním ani s výslednou konzistencí. Jen je s tímto postupem o jednu misku víc nádobí.


zdroj receptu:
Recept pochopitelně nemám podle starých originálníh tajných receptur (pokud ho někdo má, tak sem s ním). Nejvíc se mi líbil na České televizi - Kluci v akci.
https://www.ceskatelevize.cz/porady/10084897100-kluci-v-akci/1137-recepty/1093-bratislavske-rohlicky/

ingredience na 20 ks rohlíčků:
těsto: 125 g hladké mouky
       125 polohrubé mouky
       10 g čerstvého droždí
       35 g cukru
       125 ml mléka
       75 g másla
       1 žloutek
       1/3 lžičky soli
náplň: 125 ml mléka
       100 g cukru
       150 g mletých ořechů
       25 g piškotových drobků
       1/4 lžičky skořice
       1 lžička vanilkového extraktu

       1/2 vajíčka nebo jen žloutek
       citronová kůra
na potření: 2 žloutky

postup:
těsto: Můžeš postupovat uplně klasicky - nastartovat kvásek, přidat zbytek ingrediencí a vymíchat těsto. Jo, bude to fungovat uplně stejně dobře.
Nebo můžeš zkusit tady ten drobenkový postup.
Na začátek si připrav kvásek - do misky nalej vlažné mléko, nasyp lžíci cukru a rozdrob droždí. Nech to 10-15 minut stát, aby vzešel kvásek.
Mezitím si v druhé míse vymíchej drobenku z mouky, zbytku cukru, soli a másla.
Až bude kvásek nastartovaný, tak ho vylej do mísy s drobenkou, přidej žloutek a vymíchej těsto do hladka. Zakryj mísu fresh fólií a nech hodinu kynout při pokojové teplotě.
náplň: Svař mléko s cukrem, přisyp mleté ořechy, skořici, citronovou kůru a vanilku. Asi 2 minuty ještě zahřívej a míchej. Pak odstav z plotýnky a nechej vychladnout. Přidej zbytek - drobky a vajíčko. Promíchej a uvidíš jestli je ještě potřeba náplň zahustit drobkama nebo zředit mlékem (nebo rumem pro lepší chuť). 

kompletace:

Vykynuté těsto rozděl pomocí váhy na 20 stejných kousků.
Každý kousek těsta roztáhni do podlouhlé placky. Placka může být uprostřed tlustší a na krajích tenší.
Když by se těsto hodně lepilo na podložku, tak podsypej hladkou moukou. Ale nepřeháněj to s ní, bo pak by se ti kraje špatně slepovaly.

Doprostřed placky dej trochu náplně (asi vrchovatou lžičku). Nebo si to zase rozděl pomocí váhy.
Náplň roztáhni trochu do stran.

Těsto podélně přelož na půlky a kraje pořádně přimáčkni k sobě, aby náplň při pečení nevytekla.
Rohlíček ještě poválej a protáhni do stran.
Rohlíčky vyskládej na plech a dej jim správný tvar do Céčka, jestli se ti to povede.
A teď to zásadní, aby na povrchu bylo patrné typické mramorování - potři rohlíčky žloutkem a dej do chladu a průvanu kynout tak na 20-30 minut (dokud žloutkový nátěr nezaschne).
Pak můžeš dát do trouby na 190°C tak na 12-15 minut. Podle barvy se orientuj, jestli je upečeno.
Po upečení nechej vychladnout na mřížce.




Přeju ať se povedou a dobrou chuť!


Iwet





Komentáře

Oblíbené příspěvky