makový drobenkový koláč




makový drobenkový koláč

Na první pohled je tento koláč jedna velká nuda. Hlavně pokud se podíváš zvrchu na nerozkrojený koláč. Rozkrojený už vypadá mnohem zajímavěji. Ale nejvíc oceníš tenhle koláč až po ochutnání.
Náplň je totiž štavnatá (fakt šťavnatá, žádná sušina co drhne v krku) a chutná po máku a mandlích (pokud dáš dostatek Amaretta). Drobenka na okrajích je vypečená krásně do křupava a karamelova. Těsta je málo, náplně spoustu. Takhle to má být! V tomhle se máme od Němců co učit - vždycky dávají do koláčů spoustu náplně!

"Story behind it" - naše mládě mělo hlad a potřebovalo najíst. Tak jsem s ním zašla do pekařství, ale už bylo pozdě a měli malý výběr. Mládě si vzalo Brezel mit Salz a bylo spokojené. Já chtěla něco dobrého vyzkoušet, když už teda jsu v pekařství (moc totiž pečivo nekupujem, pečem sami doma). Jenže nic moc neměli, nic se mi nelíbilo. Tak jsem si řekla, že když nic hezkého, tak aspoň něco pro moje tělo přínosného. Měli tam poslední kousek Mohnstreuselkuchen. Mák je zdravý, jsem si říkala. Tak jsem ho koupila a ochutnala. Obsah cukru v koláči mi dal pořádnou facku, ale chuť měla obrovský potenciál! Tak jsem ho zkusila doma upéct bez zbytečného kila cukru navíc. A jsu naprosto spokojená. Chuť je perfektní, dokonce až tak, že je mi fuk vzhled a (zatím) ho nemíním měnit.



zdroj inspirace:
https://baketotheroots.de/classic-german-poppy-seed-streusel-cake/

ingredience na koláč o průměru 23 cm:
těsto: 180 g hladké mouky
       50 g moučkového cukru
       120 g másla
       45 g vajíčka (1 ks velikosti M)
       špetka soli
náplň: 250-280 g mletého máku (dej kolik máš)
       500 ml mléka
       25-75 ml Amaretta (čím víc, tím líp)
       200 g Schmand/Creme fraiche/tučné zakysanky (dej co máš)
       100 g tučného varohu z vaničky
       190 g cukru
       20 g škrobu
       130 g vajíček (2ks vel L)
       1 lžíce vanilkového extraktu
       strouhaná citronová kůra z 1/2 citronu
drobenka: 120 g hladké mouky
          80 g másla
          40 g moučkového cukru
          špetka skořice
          20 g plátků mandlí
Amaretta jsem dala jen 25g, protože jsem víc neměla. Čím víc dáš do náplně Amaretta, tím to bude lepší, ale taky uber 20g cukru!
Do náplně nebo aj do drobenky si můžeš přidat strouhaný marcipán. Je to dobrůtka! Ale pak trochu uber množství cukru.
Další upgrade je ovoce v nápni - super jsou višně, třešně, meruňky, švestky nebo černý rybíz.


postup:
těsto: Smíchej mouku, cukr a sůl. Přidej máslo a vymíchej drobenku. Pracuj rychle, aby máslo zbytečně nezměklo. Pak ještě dej vajíčko a vymíchej těsto. Zabal do fresh fólie a dej do ledničky na hoďku.
náplň: Z mléka, máku, Amaretta, citrokůry a vanilky uvař hustou kaši (měla by to být taková divně suchá a rozpadavá hmota). Nech to vychladnout na pokojovou teplotu.
Pak do toho přidej tvaroh, Schmand, cukr a škrob. Dobře promíchej a ochutnej, jestli to třeba ještě nepotřebuje přidat cukr nebo Amaretto. Nakonec rozšlehej vajíčka a přilej je k makové směsi. Promíchej to, aby to bylo homogenní.
drobenka: Smíchej mouku, cukr, skořici a máslo. Mandle si nechej nakonec na ozdobu.

kompletace:
Z těsta vyválej kulatou placku o průměru aspoň 31 cm. těsto přenes do formy vystlané pečícím papírem. Mělo by to přesně vyjít na dno o průměru 23 cm a boky do výšky aspoň 4 cm po celém obvodu. Když budou okraje nižší, tak vyteče náplň a to fakt nechceš.
Do takhle připravené těstové základny nalej náplň.
Dej to péct na 180°C horní/spodní na 25-30 minut. Povrch náplně za tu dobu trochu zpevní (ale vnitřek bude furt blemcavý).
Nasyp na vrch drobenku a plátky mandlí (tím jak je zpevněný povrch, tak drobenka nepropadne na dno).
Dej to dopéct na dlaších 25-30 minut.
Po upečení nech vychladnout na pokojovou teplotu a pak ještě na noc do ledničky ztuhnout.



Přeju dobrou chuť!


Iwet 





Komentáře

Oblíbené příspěvky