švestkový drobenkový koláč

 


švestkový drobenkový koláč

V ledničce mi zůstalo trochu švestek. Ale co s nima? Na insta jsem zahlédla obrázek právě takového drobenkového koláče a dostala jsem na něho chuť! Bylo jasné co bude!
ALE ... nechtěla jsem kopírovat recept, tak jsem si řekla, že obrázek stačí jako předloha a udělám si ho podle sebe. Tak jsem ho upekla a pak se podívala na recept. Koláče se navzájem podobají jak dvouvaječné dvojčata!


zdroj inspirace:
@mihaela_biteitquick , fotka ze 16.9.2020
https://www.instagram.com/p/CFNAY64p9cn/

ingredience na formu o průměru 22 cm:
těsto: 200 g hladké mouky
       60 g moučkového cukru
       115 g studeného másla
       1 žloutek
       1 lžíce vody
       špetka soli
náplň: 50 g cukru
       15 g vody
       40 g másla
       1 kg švestek (dala jsem půl napůl švestky s nektarinkama)
       1/2 lžičky strouhané citronové kůry
       1 lžička dýňového koření od Antonína
       1 lžička vanilkového extraktu
       20 g citronové šťávy
       10 g škrobu
       + cukr na doslazení náplni podle chuti (+-25g)
drobenka: 150 g hladké mouky
          90 g másla
          60 g moučkového cukru
          špetka skořice

postup:
těsto: V míse smíchej mouku, cukr, sůl a máslo na drobenku. Pracuj rychle, aby máslo nezačalo moc měknout. Pak do toho přidej žloutek a lžíci vody a vymíchej hladké těsto. Kdyby se to nechtělo spojit, tak přidej ještě lžíci studené vody. Hotové těsto zabal do fresh fólie a dej do ledničky na hoďku vytuhnout.
náplň: Do rendlíku dej 50 g cukru a vodu. Uvař z toho karamel. Jakmile bude mít tu správnou světle hnědou barvu, tak odstav z ohně, přihoď máslo a míchej. Jakmile se máslo rozpustí, tak přidej ještě švestky a koření - vanilku, dýňové a citrokůru. Vrať rendlík na oheň a chvíli to povař - asi tak dlouho dokud švestky nezměknou, nepustí šťávu, ale ještě budou držet tvar. Nechceš mít uplně rozblemcanou hmotu! V misce rozmíchej citronovou šťávu se škrobem. To vylej k měkkým švestkám a asi 3 minuty ještě povař, až se z toho ztratí nepříjemná škrobová chuť. Pak to nech vychladnout.
drobenka: Smíchej všechno dohromady.

dokončení:

Z těsta vyválej placku kruhovitého tvaru tak 3 mm tlustou. Placku přenes do formy a pěkně těsto urovnej, zatlač do krajů a okraje udělej trošku tlustší. Přebytek těsta odřízni pryč.
Na takto připravený základ vylej náplň a urovnej ju, vršek uhlaď do vodorovna.
Vrch posypej drobenkou.
Dej péct na 175°C horní/spodní asi 30-35 minut.
Po upečení nech chvilku vychladnout ať si nespálíš jazyk. A můžeš se do toho pustit. A když něco zbyde, tak to zabal do sáčku a na druhý den to bude skvěle měkké a kořeněná chuť se rozleží.
A můžeš si k tomu dát lžíci kysané smetany a posypat skořicovým cukrem. To jsem měla v plánu udělat taky, ale zapoměla jsem to vyfotit. Takže jsem to jedla bez smetany. Taky to bylo dobré!
A ještě můžeš část mouky v těstě nahradit mletýma mandlema a v drobence zase mandlema na plátky. Bude to pěkně křupat.



Přeju dobrou chuť!









Komentáře

Oblíbené příspěvky